Ογδόντα χρόνια έχουν περάσει από την κατασκευή του πρώτου Opel Kadett πίσω στο 1936 και ακόμα οι απόγονοί του συνεχίζουν να κατέχουν ηγετική θέση στην κατηγορία με ξεχωριστές διακρίσεις όπως η τελευταία ανάδειξη του Opel Astra ως το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016» από τον διακεκριμένο ευρωπαϊκό θεσμό. Με την ευκαιρία λοιπόν της συμπλήρωσης ογδόντα χρόνων από τη γέννηση του Kadett, ας κάνουμε μαζί μια περιήγηση στην ιστορία του μέσα από γεγονότα και εικόνες που θα ακολουθούν για πάντα το κορυφαίο μοντέλο της Opel.
Το πρώτο Opel Kadett ήταν ένα μικρό θαύμα, από τεχνικής πλευράς αλλά και από απόψεως τιμής. Πάνω από 100.000 από αυτά τα τετραθέσια μοντέλα κατασκευάστηκαν μεταξύ 1936 και 1940 στο Rüsselsheim, που ακόμα και τότε ήταν από τα πιο προηγμένα εργοστάσια αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Το πρώτο Kadett με αυτοφερόμενο αμάξωμα σε εκδόσεις sedan και cabrio κόστιζε μόνο 2.100 μάρκα.
Με άριστη σχέση αξίας/τιμής (value for money) και καινοτόμα χαρακτηριστικά, το πρώτο Kadett έθεσε το θεμέλιο λίθο για την επιτυχία της Opel στην κατηγορία των συμπαγών μοντέλων. Μέχρι σήμερα, έντεκα γενιές Kadett και Astra έχουν διανύσει μία επιτυχημένη πορεία στην κατηγορία αυτή με πωλήσεις 24 εκατομμυρίων και πλέον Opel Kadett και Opel Astra. Στοιχίζοντας το ένα αυτοκίνητο πίσω από το άλλο, όλα τα συμπαγή Opel που έχουν κατασκευαστεί μέχρι στιγμής θα ξεπερνούσαν τα 100.000 χλμ. και θα δημιουργούσαν μία φάλαγγα αυτοκινήτων ικανή να κυκλώσει τον ισημερινό δυόμιση φορές. Τέλος, το νέο Opel Astra, που λανσαρίστηκε το 2015, απαριθμεί ήδη 275.000 παραγγελίες σε όλη την Ευρώπη.
1936-1940: Opel Kadett 1 – Το Αγαπημένο Όλων
Το γρήγορο τετραθέσιο έφτανε τα 100 χλν./ώρα και πολύ γρήγορα κατέκτησε την καρδιά του κοινού, ενώ έγινε και το αγαπημένο του Τύπου. Το πλαίσιο, με ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση Dubonnet και άκαμπτο πίσω άξονα με φύλλα σούστας προερχόταν από το Opel Olympia και ο τετρακύλινδρος κινητήρας (L-head) από χυτοσίδηρο προερχόταν από το Opel P 4. Απέδιδε 23 ίππους από 1.073 κ.εκ. Η αξιοποίηση της μηχανολογίας ενός αρθρωτού συστήματος έπαιξε επίσης ρόλο στη χαμηλή τιμή του αυτοκινήτου. Όπως το Olympia, το Kadett απέπνεε διάχυτη κομψότητα. Το εκτενές facelift του 1938 περιλάμβανε νέα μάσκα σε art deco στυλ – οι ειδικοί σήμερα θεωρούν αυτό το μοντέλο ως μία ενδιάμεση γενιά.
Από το Kadett στο Admiral
«Ευέλικτο, ευπροσάρμοστο και υπάκουο στις εντολές του οδηγού, σαν επαγγελματίας οπλίτης,» έγραφε η Εφημερίδα της Κολωνίας “Kölnische Zeitung,” το 1936 για το νέο μοντέλο της Opel. Το όνομά του ήταν καινούργιο, όπως και η κατηγορία. Μέχρι το ντεμπούτο του πρώτου Astra το 1991, η γκάμα συμπαγών οχημάτων της Opel έμελλε να χρησιμοποιήσει αυτό το όνομα για πάνω από πέντε δεκαετίες. Η εταιρία λανσάρισε δύο ακόμα σειρές με ονόματα που προέρχονταν από το γερμανικό ναυτικό, τα Admiral και Kapitän, το 1937 και 1938.
Μεταπολεμικές γενιές: Από το Kadett A μέχρι το σημερινό Astra
1962-1965: Opel Kadett A – Για το οικονομικό θαύμα
Μεγάλο ρεζερβουάρ και άφθονος χώρος για τέσσερα άτομα και ένας νέος, ζωηρός κινητήρας και χαμηλό κόστος συντήρησης ήταν η συνταγή επιτυχίας για το Kadett A. Η Opel κατασκεύασε σχεδόν 650.000 αυτού του μοντέλο από το 1962 έως το 1965. Οι γραμμές του δίθυρου notchback ήταν πρακτικές και μοντέρνες. Η μεσαία γραμμή ήταν αρκετά χαμηλά, τα πανοραμική παράθυρα προσέφεραν καλή ορατότητα και μία διακοσμητική λωρίδα που εκτεινόταν στο πλάι τόνιζε την επιμηκυμένη φόρμα. Τα εμπρός φτερά στένευαν καταλήγοντας στους προβολείς και τα πίσω άκρα είχαν σχήμα πτερυγίου. Ο εσωτερικός χώρος εντυπωσίασε τρομερά τους ιδιοκτήτες συμβατικών, μικρών αυτοκινήτων. Το πορτμπαγκάζ ήταν πραγματικός χώρος αποσκευών και η τάπα καυσίμου ήταν εκτός. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 993 κ.εκ. απέδιδε 40 ίππους και από το Μάρτιο του 1963 κινούσε και το νέο Kadett Station Wagon.
1965-1973: Opel Kadett B – “Das Auto”
Το B διαδέχεται το A, και το 1965 μία νέα σειρά αντικατέστησε το πρώτο μοντέλο. Η νέα έκδοση είχε μήκος πάνω από τέσσερα μέτρα, επομένως ήταν πολύ μεγαλύτερη από την προκάτοχό της. Όσον αφορά το μοντέρνο σχήμα της – οι σχεδιαστές εμπνεύστηκαν από τους συναδέρφους τους στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το κεκλιμένο πίσω τμήμα θύμιζε fastback μοντέλα δημοφιλή στις ΗΠΑ. Η βασική μονάδα 1.078 κ.εκ. παρήγαγε 45 ίππους. Επίσης υπήρχε ένας κινητήρας 1.1 S υψηλότερης συμπίεσης με 55 ίππους. Το Kadett Β έγινε άμεση επιτυχία, ενώ η παραγωγή του ξεπέρασε τα 2,6 εκατομμύρια μονάδες από το Σεπτέμβριο του 1965 μέχρι τον Ιούλιο του 1973. Και η επιτυχία αυτή δεν περιορίστηκε στη χώρα που γεννήθηκε. Το 1966, το ποσοστό εξαγωγών έφτασε το 50% καθώς οι πελάτες από 120 χώρες από όλο τον κόσμο επέλεγαν το Kadett.
1973-1979: Opel Kadett C – Ο αθλητής
Η οικογένεια Kadett C είχε πολλά πρόσωπα: ένα μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο, ένα σικ δεύτερο αυτοκίνητο με πρακτική πίσω πόρτα, ή ένα ανταγωνιστικό σπορ coupé σε αγωνιστική απόχρωση. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1,7 εκατομμύρια το διάστημα 1973 – 1979. Το πισωκίνητο Kadett C έκανε ντεμπούτο τον Αύγουστο του 1973 με καθαρή αισθητική αμαξώματος και εμπρός άξονα με διπλά ψαλίδια. Ανάμεσα στα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που ξεχώριζαν ήταν μία επίπεδη μάσκα, ένα καπό με την γνωστή πτυχή της μάρκας, και μία εμπρός ποδιά σε μορφή σπόιλερ. Ο κινητήρας 1.9 λίτρων με ψεκασμό Bosch L-Jetronic παρήγαγε 105 ίππους και επιτάχυνε τα 900 κιλά του Kadett μέχρι την τελική ταχύτητα των 184 χλμ./ώρα.
1979-1984: Opel Kadett D – Το προσθιοκίνητο
Η τέταρτη γενιά του μεταπολεμικού Kadett εγκαινίασε μία νέα εποχή στην κατηγορία συμπαγών μοντέλων. Στο 1979 IAA, το πρώτο προσθιοκίνητο μοντέλο της Opel έκανε το ντεμπούτο του ως το σύγχρονο Kadett D. Η διάταξη χώρων του ήταν πραγματικά εντυπωσιακή. Αν και 126 χλστ. μικρότερο από τον προκάτοχό του στα 3.998 χλστ., διέθετε μεγαλύτερο εσωτερικό και προσέφερε περισσότερο χώρο από τους ανταγωνιστές του. Αλλά δεν ήταν μόνον η διάταξη του κινητήρα και το πλαίσιο με ημιάκαμπτο πίσω άξονα που έσπαγε την παράδοση: το Kadett εφοδιαζόταν με το νέο κινητήρα 1.3 OHC που απέδιδε 60 ή 75 ίππους. Η επανάσταση συνεχίστηκε με τις εκδόσεις αμαξώματος. Εκτός από το ευρύχωρο station wagon με χώρο αποσκευών 1.425 λίτρων, η Opel προσέφερε μόνον εκδόσεις fastback. Τον Ιανουάριο του 1983 ακολούθησε το σπορ Kadett GTE, με τελική ταχύτητα 187 χλμ./ώρα και τετρακύλινδρο κινητήρα 1.8 λίτρων των 115 ίππων. Άλλες τεχνικές μετατροπές ήταν ένα πιο σκληρό και χαμηλότερο πλαίσιο, νέοι αποσβεστήρες συστήματος διεύθυνσης και εσωτερικά αεριζόμενα δισκόφρενα μπροστά. Συνολικά 2,1 εκατομμύρια Kadett D κατασκευάστηκαν από το 1979 έως το 1984.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου