Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Πετρέλαιο θέρμανσης:Οι αλλαγές στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια και το ποσό της επιδότησης

 

Το τελικό σχέδιο για το πετρέλαιο θέρμανσης

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η διαδικασία καθορισμού των νέων εισοδηματικών και άλλων κριτηρίων χορήγησης επιδόματος πετρελαίου καθώς σε λιγότερο από μία εβδομάδα θα ξεκινήσει η διανομή του πετρελαίου θέρμανσης με υψηλό φόρο κατανάλωσης.


Απο τις 15 Οκτωβρίου το πετρέλαιο θέρμανσης θα πωλείται κατά μέσο όρο προς 1,3 ευρώ το λίτρο και στο υπουργείο Οικονομικών έχουν καταλήξει στις τελικές αποφάσεις για το ύψος της επιδότησης ανά λίτρο επιδοτούμενης κατανάλωσης, τα νέα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια καθώς και σε άλλες παρεμβάσεις ώστε να μπορέσουν εφέτος να το λάβουν όσο το δυνατόν περισσότερα νοικοκυριά.


Αγκάθι παραμένει ο τρόπος με τον οποίο θα δοθεί το επίδομα. Δύο είναι τα βασικά σενάρια. Το πρώτο σενάριο είναι να δοθεί προκαταβολικά μέρος της συνολικής επιδότησης και το υπόλοιπο ποσό να καταβληθεί με την προσκόμιση των απαραίτητων τιμολογίων. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζει το υπουργείο Οικονομικών ότι το ποσό της επιδότησης δεν θα πάει για την κάλυψη κόστους άλλων μορφών ενέργειας (ρεύμα, φυσικό αέριο, καυσόξυλα, πέλετς).


Την πρόταση αυτή υποστηρίζει ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών κ.Γιώργος Μαυραγάνης με το επιχείρημα ότι μπορεί να αποφευχθεί το φαινόμενο κάποιος να λάβει το επίδομα θέρμανσης και αυτό να μην καταλήξει στην αγορά πετρελαίου εφόσον ακολουθηθεί η παραπάνω διαδικασία.


Το δεύτερο σενάριο είναι ουσιαστικά η συνέχιση του περυσινού καθεστώτος όπου για να πάρει κάποιος το επίδομα απαραίτητη προϋπόθεση είναι να αγοράσει πρώτα το πετρέλαιο και στη συνέχεια μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής του TAXIS να υποβάλει αίτηση με το τιμολόγιο αγοράς.


Στο υπουργείο Οικονομικών δηλώνουν ότι γίνεται προσπάθεια να δοθεί μέρος της επιδότησης προκαταβολικά αλλά υπάρχουν τεχνικά προβλήματα που ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί αν θα επιλυθούν έως τις 15 Οκτωβρίου που ξεκινά η διανομή του πετρελαίου θέρμανσης με την αυξημένη τιμή.


Σύμφωνα με πληροφορίες του Βήματος έχει «κλειδώσει» το ύψος της επιδότησης ανά λιτρο στα 35 λεπτά του ευρώ. Ωστόσο αν υπάρξει κάποια μικρή έστω μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης τότε το ύψος της επιδότησης ανά λίτρο θα είναι τελικά 34 λεπτά από 28 λεπτά του ευρώ που ήταν τον περασμένο χειμώνα.


Πάντως, για την αποτυχία του μέτρου της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης όσον αφορά τον φοροεισπρακτικό του χαρακτήρα κάνει λόγο ακόμη και το προσχέδιο του προϋπολογισμού καθώς το υπουργείο Οικονομικών παραδέχεται ότι πέρυσι η κατανάλωση έπεσε κατά 70%!


Ειδικότερα, στο προσχέδιο του προϋπολογισμού αναφέρεται ότι «η καλή πορεία των εσόδων από έμμεσους φόρους αντιστάθμισε τη μεγάλη απώλεια εσόδων από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και ιδίως το ΦΠΑ πετρελαιοειδών, η οποία επήλθε μετά την εναρμόνιση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης. Υπενθυμίζεται ότι, τον Οκτώβριο 2012, χρόνο κατάρτισης του σχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2013, οι προβλέψεις ενσωμάτωναν αύξηση εσόδων από αυτή την πηγή, η οποία όμως δεν συντελέστηκε λόγω της κατά 70% περίπου μείωσης της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης».


Με βάση τις ίδιες πληροφορίες έχει καταλήξει στο να αυξηθούν τα τα εισοδηματικά κριτήρια ως εξής:

- Αγαμος: Ετήσιο εισόδημα ως 30.000 ευρώ από 25.000 ευρώ σήμερα.

- Εγγαμος χωρίς παιδιά: Ετήσιο εισόδημα ως 40.000 ευρώ από 35.000 ευρώ σήμερα.

- Εγγαμος με ένα παιδί: Ετήσιο εισόδημα ως 43.000 ευρώ από 38.000 ευρώ σήμερα.

- Εγγαμος με δύο παιδιά: Ετήσιο εισόδημα ως 46.000 ευρώ από 41.000 ευρώ σήμερα

- Εγγαμος με τρία παιδιά και άνω: Ετήσιο εισόδημα ως 49.000 ευρώ από 44.000 ευρώ σήμερα.



Επίσης, παραμένει το ανώτατο όριο τετραγωνικών μέτρων κύριας κατοικίας για το οποίο θα δίνεται η επιδότηση στα 120, ενώ αυξάνεται στα 3.000 κυβικά εκατοστά από 2.000 κυβικά που ίσχυε πέρυσι το όριο πάνω από το οποίο εξαιρείται ο κάτοχος Ι.Χ. αυτοκινήτων από την επιδότηση πετρελαίου ακόμη και αν έχουν χαμηλό ετήσιο εισόδημα.
Περιουσιακό κριτήριο για άγαμο είναι τα 200.000 ευρώ αντικειμενική αξία περιουσίας από 150.000 και 300.000 ευρώ για έγγαμο από 200.000.


Τέλος, παραμένουν οι γεωγραφικές ζώνες όπως έχουν οριστεί από πέρυσι με τα αντίστοιχα λίτρα επιδότησης ανά τετραγωνικό μέτρο ως εξής:


- Α' Ζώνη νομός Γρεβενών, Κοζάνης, Καστοριάς, Φλώρινας, Δράµας, Ευρυτανίας µε επιδοτούµενη κατανάλωση 25 λίτρα ανά τετραγωνικό µέτρο κατοικίας µε ανώτατο τα 3.000 λίτρα. Αυτό σηµαίνει ότι για κατοικία 120 τετραγωνικών µέτρων το ανώτατο ποσό επιστροφής φόρου θα ανέλθει σε 1.050 ευρώ από 840 ευρώ σήµερα.

- Β' Ζώνη ανήκουν τα Ιωάννινα, η Λάρισα, η Καρδίτσα, τα Τρίκαλα, η Αρκαδία, η Πιερία, η Ημαθία, η Πέλλα, η Θεσσαλονίκη, το Κιλκίς, η Χαλκιδική, οι Σέρρες, η Καβάλα, η Ξάνθη, η Ροδόπη και ο Νομός Εβρου. Για τους νομούς αυτούς η επιδοτούμενη κατανάλωση ανέρχεται στα 15 λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κατοικίας με ανώτατο τα 1.800 λίτρα και το ποσό επιστροφής μπορεί να φθάσει ως 630 ευρώ για κατοικία 120 τ.μ. έναντι 504 ευρώ πέρυσι.

- Γ' Ζώνη ανήκουν η Αττική, η Κόρινθος, η Ηλεία, η Αχαΐα, η Αιτωλοακαρνανία, η Φθιώτιδα, η Φωκίδα, η Βοιωτία, η Εύβοια, η Μαγνησία, η Λέσβος, η Χίος, η Κέρκυρα, η Λευκάδα, η Θεσπρωτία, η Πρέβεζα και η Αρτα. Για τις περιοχές αυτές η επιδοτούμενη κατανάλωση διαμορφώνεται σε 8 λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κατοικίας με ανώτατο τα 960 λίτρα. Το μέγιστο ποσό επιστροφής φόρου θα ανέλθει σε 336 ευρώ αντί για 269 ευρώ σήμερα.

- Δ' Ζώνη (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Λασίθι, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Σάμος, Μεσσηνία, Λακωνία, Αργολίδα, Ζάκυνθος, Κεφαλληνία & Ιθάκη, Κύθηρα και νησιά Σαρωνικού) η επιδοτούμενη κατανάλωση είναι 5 λίτρα ανά τ.μ. κατοικίας με ανώτατο τα 600 λίτρα και το υψηλότερο ποσό επιστροφής ανέρχεται σε 210 ευρώ από 168 ευρώ πέρυσι.



Αίτημα βουλευτων της Νέας Δημοκρατίας για φθηνό πετρέλαιο


Φθηνό πετρέλαιο θέρμανσης για όλα τα νοικοκυριά ζητούν 26 βουλευτές της ΝΔ από την περιφέρεια (με πρώτο υπογράφοντα τον βουλευτής Πέλλας Γ. Καρασμάνη) με ερώτησή τους προς τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα. Μάλιστα οι βουλευτές συναντήθηκαν χθες και με τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Γιώργο Μαυράγανη και του εξέθεσαν τα παράπονα και τις προτάσεις τους.

Όπως επισημαίνουν, «η συνταγή έχει δοκιμαστεί και δυστυχώς αποδείχτηκε στην πράξη αποτυχημένη», τονίζοντας ότι η εξίσωση του φόρου του πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης «δεν απέφερε την προσδοκώμενη αύξηση των δημοσίων εσόδων, ενώ επιβάρυνε δυσβάστακτα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς» και συνεπώς «εκ του αποτελέσματος το μέτρο αποδείχθηκε άστοχο».

Επίσης, αναφέρουν ότι με τον διαχωρισμό της χώρας σε τέσσερις γεωγραφικές ζώνες «διαπιστώνονται σοβαρές αδικίες», ενώ τονίζουν ότι η εφαρμογή του συστήματος των επιδομάτων «πέραν του ότι απέτυχε, είχε και αρνητικές επιπτώσεις, όπως την καταστροφική για το περιβάλλον λαθροϋλοτομία αλλά και την μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή δεδομένου ότι η ξυλεία αυτή διακινείται χωρίς τιμολόγια».

Οι ερωτώντες βουλευτές υπογραμμίζουν ότι καθίσταται εκ των πραγμάτων αναγκαία η διεύρυνση των γεωγραφικών κριτηρίων (οι ορεινές περιοχές αλλά και οι νομοί που έχουν χαρακτηριστεί παραμεθόριοι και προβληματικοί να ενταχθούν στην Α' Ζώνη) και ερωτούν τον κ. Στουρνάρα αν θα δοθεί πετρέλαιο στις ποσότητες που ήδη έχουν καθοριστεί σε όλα τα νοικοκυριά με την τιμή πριν την εξίσωση του φόρου.



Αποχή από τη διάθεση πετρελαίου απόφασισε η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών



Αποχή από τη διάθεση πετρελαίου θέρμανσης αποφάσισαν η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) και οι 44 ενώσεις βενζινοπωλών που συμμετέχουν σε αυτήν, λόγω των σοβαρών προβλημάτων που, όπως αναφέρουν, παραμένουν άλυτα λίγες ημέρες πριν την έναρξη (15/10) της διάθεσης του πετρελαίου.

«Οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν σε τι τιμή θα αγοράσουν, ποιοι θα πάρουν το επίδομα, πώς θα το πάρουν και πότε. Οι βενζινοπώλες δεν γνωρίζουν με ποιο τρόπο θα διακινηθεί το πετρέλαιο θέρμανσης» σημειώνει η ΟΒΕ.

Η ΟΒΕ επαναλαμβάνει το αίτημα για μείωση του συντελεστή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα επίπεδα του 2011, καθώς και κατάργηση του συστήματος ΗΦΑΙΣΤΟΣ, «το οποίο δεν έχει λόγο ύπαρξης μετά την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών - εκροών τα οποία καταγράφουν κάθε κίνηση καυσίμου και κατέληξε να είναι ένας ανεξέλεγκτος μηχανισμός επιβολής εξοντωτικών προστίμων χωρίς κανένα ουσιαστικό λόγο».

http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=533735

Δεν υπάρχουν σχόλια: