Το κράνος της φωτογραφίας αποτελεί ότι καλύτερο στον τομέα της ασφάλειας του κεφαλιού του οδηγού. Ένα κουτί από ανθρακονήματα που ζυγίζει μόλις 1200 γραμμάρια και μπορεί (α) κατά τη σύγκρουση να αντέξει πιέσεις που ισοδυναμούν με 55 τόνους χωρίς να αλλάξει μορφή αλλά και (β) να βρεθεί για 30 δευτερόλεπτα σε φλόγες με τη θερμοκρασία να ξεπερνά του 800 βαθμούς Κελσίου, χωρίς εκείνη του εσωτερικού να ξεπεράσει τους 70. Αυτό το αγωνιστικό κράνος που η FIA του έχει δώσει το κωδικό όνομα 8860, κατάφερε να αποκτήσει τέτοια επίπεδα αντοχών μετά από πολυετή έρευνα και εξέλιξη από τους κορυφαίους κατασκευαστών αλλά και τη παγκόσμια ομοσπονδία.
Πρόκειται για ένα ξεχωριστό δημιούργημα που παρέχεται σε οδηγούς αγώνων από τις εταιρείες Arai, Schuberth και Bell από το 2004. Όμως και πάλι, η αναζήτηση της τελειότητας δεν σταματά ποτέ. Φέτος, τα κράνη προδιαγραφών 8860 φέρουν μία σημαντική βελτίωση, τη λωρίδα από Zylon στο πάνω μέρος της προσωπίδας που θα ενισχύσει την προστασία σε μία αναπόφευκτα πιο ευαίσθητη ζώνη, αφού η προσωπίδα δεν έχει τις αντοχές του περιβλήματος του κράνους.
Το πόσο ευάλωτο είναι αυτό το κομμάτι φάνηκε στο ατύχημα του Φελίπε Μάσα στο Grand Prix Ουγγαρίας του 2009. Ο Βραζιλιάνος χτυπήθηκε από ένα ελατήριο που εκτινάχθηκε από προπορευόμενο μονοθέσιο. Αυτό τον χτύπησε ακριβώς στο σημείο που ενώνονται η προσωπίδα με το υπόλοιπο κράνος, με δύναμη που ισοδυναμούσε με το να δεχόταν χτύπημα στο κεφάλι από ένα σάκο ζάχαρη που κινούταν με 260 km/h. Ο Massa τραυματίστηκε σοβαρά και παρότι αποθεραπεύτηκε πλήρως, το ατύχημα αυτό ώθησε τους οδηγούς στο να ζητήσουν βελτιώσεις ασφαλείας στο συγκεκριμένο κομμάτι του κράνους.
Η λωρίδα 50mm από Zylon ήταν η απάντηση στην επιθυμία τους. Καλύπτει τα 25mm της προσωπίδας και επεκτείνεται κατά άλλα 25mm στο κέλυφος, διαστάσεις που εξασφαλίζουν επιπλέον προστασία χωρίς περιορισμούς στο οπτικό πεδίο των οδηγών. Παράλληλα, το κομμάτι εκείνο καλύπτεται από λογότυπα χορηγών άρα δεν επηρεάζει αρνητικά και το εμπορικό μέρος.
Ο Άντι Μέλον, τεχνικός σύμβουλος του ινστιτούτου της FIA, εξηγεί τις διαφορές του Zylon με τα ανθρακονήματα που χρησιμοποιούνται στο υπόλοιπο κέλυφος του κράνους: «Στις δοκιμές αντιληφθήκαμε πως το Zylon ήταν πιο αποτελεσματικό για αυτή τη χρήση, καθότι διαθέτει μεγαλύτερες δυνατότητες απορρόφησης ενέργειας. Στόχος μας ήταν να πετύχουμε την καλύτερη αναλογία απόδοσης/βάρους για όποιο υλικό κι αν χρησιμοποιούσαμε. Τελικά προσθέσαμε 70 γραμμάρια βάρους στην προσωπίδα αλλά διπλασιάσαμε την αντοχή της σε περίπτωση πρόσκρουσης».
Το Zylon είναι ένα συνθετικό πολυμερές που χρησιμοποιείται ευρέως σε εξειδικευμένους τομείς όπως τη κατασκευή αλεξίσφαιρων γιλέκων. Παράλληλα, πρόκειται για ένα υλικό γνωστό στο μηχανοκίνητο αθλητισμό αφού από το 2007, τα κόκπιτ των μονοθεσίων της Formula 1 περιέχουν στρώσεις αυτού του υλικού που χρησιμοποιείται και για την κατασκευή των συρματόσχοινων που συγκρατούν τους τροχούς.
Η εισαγωγή αυτών των λωρίδων αποτελεί μόνο την πρώτη φάση των προγραμματισμένων βελτιώσεων σε ότι αφορά στην ασφάλεια της προσωπίδας. Η FIA και οι κατασκευαστές κρανών πειραματίζονται αυτή την περίοδο με εξαιρετικής απόδοσης υλικά, όπως διάφανα κεραμικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου